Ułatwienia dostępu

Centrum Jakości Kształcenia

XII Polski Moodle Moot

W dniach 12-13 czerwca 2023 r., w malowniczej miejscowości Podlesice, odbyła się dwunasta edycja największej w Polsce konferencji poświęconej platformie Moodle - Polski MoodleMoot.
Dekoracja

Wydarzenie zgromadziło rekordową, bo aż 240 pasjonatów edukacji online, nauczycieli, trenerów i specjalistów ds. e-learningu, którzy mieli okazję dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniami, jak również porozmawiać o przyszłości e-edukacji w kontekście doświadczeń pocovidowych, czy szans i zagrożeń sztucznej inteligencji. Nie mogło i tym razem zabraknąć tam i naszego zespołu.

Uczestnicy zostali powitani przez gospodarzy konferencji: dr Tomasza Walaska (Politechnika Częstochowska) i Przemysława Stencela (Edukacja On-line.pl). Rozpoczęcie było momentem pełnym entuzjazmu i oczekiwań, gdyż przed uczestnikami rozciągał się pełen inspirujących prezentacji program.

Jednym z pierwszych prelegentów był Piotr Maczuga z Fundacji Digital Creators. W swoim wystąpieniu, „Ucieczka przed przepaścią lub kolejną nudną prelekcją o AI” poruszył gorący temat sztucznej inteligencji. Przedstawił nowatorskie podejście do wykorzystania technologii AI w edukacji.

Natomiast Tomasz Jankowski z N&N Group Solutions wykorzystał narzędzie AI do stworzenia przepięknej prezentacji storytellingowej na temat: ”Gdzie w „mudlach” mieszka metodyka nauczania i dlaczego bez niej Sowie trudno się żyje?” Wystąpienie poświęcone było niezaprzeczalnie ważnej roli metodyki w efektywnym procesie nauczania w środowisku Moodle.

O zaletach AI w edukacji, a konkretniej w jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc w szybszym tworzeniu treści do zajęć akademickich i e-learningu, mówili: Krzysztof Wojewodzic, Maciej Madziński i Artur Kobos z Escola S.A.

Spośród wielu bardzo interesujących prezentacji, naszą uwagę i ciekawość przykuło wystąpienie Iwony Choncia i Joanna Grochala z Akademii WSB, które dzieliły się doświadczeniem w rozwiązywaniu problemu, z którym boryka się bardzo wielu wykładowców akademickich, mianowicie przedstawiły kilka sposobów na zmianę nudnego wykładu w inspirujące doświadczenie edukacyjne za pomocą narzędzi cyfrowych.

Katarzyna Antkowiak, Laura Pawlicka i Marek Macionga z LLidero poruszyli również bardzo ważny obecnie temat związany z realizacją materiałów dydaktycznych (wideoszkoleń) dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami wzroku i ruchu. Co nas zaciekawiło to ich spostrzeżenia na temat współpracy z autorami (osobami niedowidzącymi i niepełnosprawnymi ruchowo) przy samym procesie produkcji materiałów.

Poznaliśmy też narzędzia wspierające, automatyzujące produkcje i udostępnianie materiałów na platformie Moodle dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Łukasz Strenk przedstawił możliwości wykorzystania narzędzia ReadSpeaker (syntezator mowy) jako wbudowanego narzędzia platformy Moodle

Jak zwykle, ogromna nasza ciekawość wzbudziło wystąpienie dr Joanny Mytnik z Politechniki Gdańskiej, która podczas prezentacji „Czy mi się jeszcze chce?” Źródła motywacji i potrzeby uczestników kursów e-learningowych: perspektywa neuronaukowa skupiła się na źródłach motywacji i potrzebach uczestników kursów e-learningowych, przedstawiając perspektywę neuronaukową.

Prof. Robert Gajewski z Politechniki Warszawskiej w mistrzowski sposób przedstawił refleksje na temat motywacji, wypalenia i kultury uczenia się, opowiadając przy tym historie swojego życia zawodowego i przygody pt. “e-learning”. Jak zapowiedział – jego wystąpienie na konferencji MoodleMoot było pożegnalnym – kończącym jego karierę zawodową.

XII Polski MoodleMoot (2023) za nami. Można by znowu się rozpisywać, że było inspirująco, refleksyjnie itp. Ale po, co roku, powtarzać te same słowa. W zamian polecamy krótki film z wypowiedziami stałych bywalców tej konferencji za co cenią i na czym polega wyjątkowość MoodleMoota.