Szkoła

Podstaw Dydaktyki Akademickiej UEK

Inspiracje

Warto przeczytać

Proces grupowy Beata Master

Autorska koncepcja faz procesu grupowego/zespołowego, która wspiera w budowaniu, wzmacnianiu zaangażowania uczestników i uczestniczek szkoleń, facylitacji, zajęć w szkole oraz na uczelni. Opracowana i przetestowana przez dr Beatę Master.

Jeśli pracujesz z grupą, zespołem ta publikacja jest dla Ciebie. Po jej przeczytaniu, głębiej lub po prostu inaczej spojrzysz na to, co dzieje się w grupie, którą prowadzisz. A to otwiera drogę do zmiany.

Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się Peter C. Brown, Henryk L. Roediger III, Mark A. McDaniel

Wiele znanych reguł dotyczących uczenia się, a także rutynowo stosowanych ćwiczeń okazuje się przynosić efekt przeciwny do zamierzonego. Podkreślanie i zakreślanie w tekście, wielokrotna lektura, wkuwanie i jednokierunkowe powtarzanie nowo wyuczonych umiejętności stwarzają złudzenie, że osiągnęliśmy mistrzostwo, ale korzyści z nich płynące szybko giną w naszej pamięci. Bardziej złożone i trwalsze opanowanie materiału jest natomiast rezultatem robienia sobie testów sprawdzających, wprowadzania pewnych utrudnień do ćwiczeń, odczekiwania z kolejną powtórką nowego materiału, dopóki nie zaczniemy go trochę zapominać, oraz przemieszania ćwiczeń dotyczących jednego tematu czy jednej umiejętności z innymi. Ten skierowany przede wszystkim do uczniów, studentów, nauczycieli i sportowców poradnik okaże się niezwykle pomocny także dla wszystkich tych, którzy pragną podjąć wyzwanie uczenia się przez całe życie.

MÓZG: fascynacje, problemy, tajemnice Jerzy Vetulani

Neurobiologia jest dziś jedną z najważniejszych i najbardziej wszechstronnych nauk. Odpowiada lub pomaga odpowiedzieć na wielkie pytania, z którymi od dawien dawna mierzyła się filozofia, teologia, psychologia i nauki społeczne, a także małe pytania, które zadajemy sobie na co dzień.

  • Co jest kryterium człowieczeństwa?
  • Gdzie mieszka dusza?
  • Skąd bierze się moralność?
  • Gdzie rodzi się przyjemność?
  • Dlaczego jesteśmy agresywni?
  • Jak działa pamięć?
  • Czy w świecie nowych technologii zdołamy zachować prywatność myśli?

Nieskończonym źródłem odpowiedzi lub podpowiedzi, jak również nowych fascynujących pytań, jest mózg, odsłaniający dzięki coraz bardziej zaawansowanym metodom badawczym kolejne swe tajniki, a w studiach nad nim można widzieć wręcz antropologię XXI wieku. Jerzy Vetulani oprowadza nas po naszym „centrum dowodzenia”, ukazując z erudycją i wdziękiem, że „szare komórki” to pole zainteresowań zarówno „twardej” biologii, jak i subtelnej humanistyki.

Edukacja spersonalizowana. Tutoring. Coaching. Mentoring. Edukacja domowa Beata Master

„Nie pracuj ciężej niż Twój Uczeń/Student”

Autorski kurs nauczyciela, trenera edukacji spersonalizowanej (w obszarze tutoringu, coachingu, mentoringu, edukacji domowej, a także facylitacji) zawarty w książce. Opracowany i przetestowany przez dr Beatę Master. 

Nikt nie rodzi się nauczycielem Redakcja: Anna Sajdak-Burska, Iwona Maciejowska

Nikt nie rodzi się premierem, a rektorem się bywa. Podobnie jest z nauczycielem akademickim. Ale czy na pewno? Praca na uniwersytecie nieuchronnie wiąże się nauczaniem studentów, mimo że nie wszyscy akademicy wiedzą, jak robić to dobrze (przynajmniej na początku), nie każdy radzi sobie z tą rolą. Czy bycia nauczycielem akademickim można się zatem nauczyć? W jaki sposób rozwijać kompetencje dydaktyczne i psychospołeczne? Odpowiedź na niektóre z tych pytań powinna znaleźć się w książce pt. Profesjonalizacja roli nauczyciela akademickiego, wydana przez Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w roku 2020. Można ją kupić tutaj.