Fakt, że sesja egzaminacyjna odbywa się w tym semestrze stacjonarnie, nie oznacza, że nie można wykorzystać w celu przeprowadzenia kolokwiów końcowych i egzaminów testów i zadań pisemnych dostępnych na platformie Moodle, przygotowanych w ubiegłych semestrach. Można, pod warunkiem, że same zaliczenia i egzaminy zostaną przeprowadzone w warunkach kontrolowanych, w siedzibie UEK i w obecności nauczyciela akademickiego. W tym celu należy zarezerwować jedno z laboratoriów komputerowych w pawilonie A w zaplanowanym wcześniej.
Tym z Państwa, którzy planują zakończenie semestru w takiej właśnie formie, rekomendujemy upewnienie się co poprawności ustawień przygotowanego przez siebie kolokwium zaliczeniowego bądź egzaminu. Dlatego Patrol egzaminacyjny (formularz
znajduje się tutaj) nadal działa i czeka na Państwa zgłoszenia.
Prosimy przesyłać je do nas z kilkudniowym wyprzedzeniem.
Zgodnie z Zarządzeniami Rektora z dnia 8 kwietnia br. (nr R.0211.20.2022) oraz z dnia 26 maja br. (R.0211.27.2022) letnia sesja egzaminacyjna w roku akademickim 2021/2022 odbędzie się stacjonarnie, z zastrzeżeniem zmiany tego postanowienia w przypadku:
- ewentualnego pogorszenia się sytuacji epidemicznej
- studentów z Ukrainy, którzy nie będą mogli przystąpić do kolokwiów końcowych lub egzaminów w siedzibie UEK z powodu wojny na terenie swojego krajStudentom mogą Państwo rekomendować nasze wskazówki dotyczące pisania egzaminów w formie testów i zadań otwartych w środowisku Moodle. Wskazówki znajdują się w Poradniku pracy zdalnej.
- W kursie, w którym odbywa się kolokwium zaliczeniowe bądź egzamin, mające odbyć się zdalnie, ale w warunkach kontrolowanych, w siedzibie UEK, powinny znaleźć się co najmniej następujące informacje:
- zakres treści kolokwium zaliczeniowego lub egzaminu
- sposób jego realizacji (forma – test sprawdzający, zadanie otwarte, kolokwium lub egzamin ustny)
- sposób oceniania kolokwium lub egzaminu, np. próg zaliczeniowy lub liczbę punktów przeliczoną na ocenę ujętą w skali akademickiej itp.
- reguły dostępu do kolokwium lub egzaminu (np. rejestracja do kursu)
- termin wydarzenia – dzień, miesiąc, godzina rozpoczęcia oraz czas trwania (w minutach)
- Nauczyciel akademicki, organizujący kolokwium zaliczeniowe lub egzamin, powinien poinformować studentów o konieczności wcześniejszego sprawdzenia poprawności logowania się na platformę Moodle.
Kolokwium zaliczeniowe lub egzamin pisemny powinny odbywać się na e-Platformie (Moodle) w formie testu sprawdzającego, z wykorzystaniem narzędzia Test (Quiz) lub pracy pisemnej z zastosowaniem narzędzia Zadanie. Zespół ds. e-Learningu zapewnia bowiem nie tylko kontrolę przebiegu tego typu wydarzenia, ale także bieżące wsparcie tak dla nauczyciela, jak i egzaminowanych studentów.
W przypadku kolokwium zaliczeniowego bądź egzaminu w formie testu każdy ze studentów powinien otrzymać losowo dobrany zestaw pytań, z mieszanymi opcjami odpowiedzi oraz losowo dobraną kolejnością pytań w zestawie. W przypadku zadań otwartych – takie losowanie również jest możliwe, choć nie wydaje się konieczne. W teście egzaminacyjnym, odbywającym się na e-Platformie, liczba pytań na pojedynczej stronie testu powinna wynosić 2–3, co gwarantuje bieżący zapis wyników studentów, uczestniczących w zaliczeniu końcowym. W teście egzaminacyjnym zaleca się stosowanie obok pytań zamkniętych, również pytań otwartych, wymagających dłuższej wypowiedzi studenta. W przypadku projektowania zdalnego kolokwium zaliczeniowego lub egzaminu szczególną uwagę należy zwrócić na ustawienia narzędzia, za pomocą którego będzie się on odbywał, tj.:
- datę rozpoczęcia i zamknięcia testu bądź zadania:
- czas pracy studentów powinien uwzględniać jej zdalną formę i zostać powiększony o 10-15 minut w porównaniu z kolokwium lub egzaminem odbywającym się w formie tradycyjnej
- w przypadku testu równie istotne jest ograniczenie (limit) czasu na jego rozwiązanie, skalkulowane tak, aby studenci zdążyli go rozwiązać, a presja czasu jedynie wspierała ich koncentrację
- w przypadku zadania konieczne jest ustalenie ostatecznego terminu przesłania pracy, nie później niż 15 minut po zakończeniu kolokwium lub egzaminu
- liczbę podejść do kolokwium lub egzaminu: 1, w przypadku zadania otwartego – ważne jest również poinformowanie studentów o wymaganym formacie pliku zawierającego pracę
- maksymalną liczbę punktów (ocenę) za poprawnie napisane kolokwium lub egzamin
- wprowadzenie do testu bądź zadania (w przypadku zadania bez wcześniejszego dostępu do treści zadania), które powinno zawierać kluczowe dla studentów informacje takie, jak: termin, liczbę i rodzaj zadań testowych bądź otwartych, zasady oceniania wyników, informację o szybkim kanale komunikacji z nauczycielem na wypadek problemów z przystąpieniem do kolokwium lub egzaminu bądź awarii systemu informatycznego, dzięki któremu się on odbywa
- Identyfikacja studentów biorących udział w kolokwium zaliczeniowym lub egzaminie na platformie Moodle jest dokonywana automatycznie podczas logowania. Student ma obowiązek zachowania tajności danych autoryzacyjnych i to na nim spoczywa obowiązek ich ochrony.
- W przypadku przerwania kolokwium zaliczeniowego bądź egzaminu zadziałać powinna uzgodniona wcześniej ze studentami procedura zachowania się w sytuacji awaryjnej.
Informacja o wynikach kolokwium i egzaminu pisemnego
- Jeżeli test sprawdzający nie zawierał pytań otwartych, wymagających oceny nauczyciela, zarówno on, jak i studenci powinni automatycznie otrzymać wynik kolokwium zaliczeniowego lub egzaminu bezpośrednio po jego zakończeniu.
- Zgodnie z § 18, pkt. 10. Regulaminu studiów w przypadku pytań otwartych w teście sprawdzającym oraz kolokwium zaliczeniowym lub egzaminie w formie zadania otwartego nauczyciel ma 7 dni na jego sprawdzenie oraz poinformowanie studentów o swojej ocenie.
- W przypadku stosowania oceniania cząstkowego nauczyciel ma obowiązek opublikowania ostatecznych wyników z przedmiotu tak szybko, jak tylko jest to możliwe, po zakończeniu zajęć dydaktycznych.
- Publikacja ocen z przedmiotu powinna mieć formę pisemną z wykorzystaniem dotychczas stosowanych kanałów komunikacji ze studentami, np. na platformie Moodle w Dzienniku ocen i/lub forum Ogłoszenia.
- Podstawowym dokumentem potwierdzającym realizację końcowego zaliczenia przedmiotu jest protokół egzaminacyjny.
- Oceny z egzaminów (protokoły w wersji elektronicznej) powinny zostać przesłane niezwłocznie do systemu USOS (do 7 dni od daty egzaminu i nie później niż 3 dni od zakończenia sesji egzaminacyjnej).
- Protokoły w formie pisemnej (jako dokument papierowy, skan lub fotografię) należy dostarczyć do właściwego Dziekanatu zgodnie z dotychczasowymi zasadami, nie później niż 7 dni od zakończenia sesji egzaminacyjnej.
- Od sesji letniej roku akademickiego 2019/2020, zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr R-0201-37/2020 z dnia 29 maja br., nie obowiązują wpisy do indeksów w formie papierowej.
Archiwizacja przebiegu kolokwium zaliczeniowego lub egzaminu oraz rejestracja wyników
- Zgodnie z art. 76a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym w przypadku kolokwiów zaliczeniowych i egzaminów, odbywających się na platformie Moodle oraz na platformie Microsoft Teams, zarówno przebieg, jak i uzyskane przez studentów wyniki powinny być archiwizowane – w przypadku wyników z platformy Moodle są przez Zespół Centrum Jakości Kształcenia, w przypadku Microsoft Teams należy to zrobić samodzielnie, włączając nagrywanie konkretnej sesji, a następnie przechowując nagranie z zachowaniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych studentów.
- W nawiązaniu do Regulaminu studiów (§ 18, pkt. 9.) studenci piszący kolokwium zaliczeniowe bądź egzamin w formie pisemnej na platformie Moodle, w razie potrzeby w tej sytuacji powinni mieć pełny wgląd do własnych prac.
- W przypadku kolokwiów zaliczeniowych i egzaminów odbywających się ustnie konieczna jest samodzielna archiwizacja przez nauczyciela akademickiego pytań egzaminacyjnych i przechowywania ich co najmniej przez 2 lata.