Ułatwienia dostępu

Badania

W każdym projekcie podejmuje się mniejsze i większe zadania, których efektem ma być realizacja głównych jego celów. Jednak nie zawsze udaje się to w 100% – niekiedy część zadań po prostu „nie wypala” albo nie wszystkie przynoszą spodziewane efekty. Wbrew paradygmatowi „projektowego aktywizmu” założeniem naszego projektu była otwartość na niespodziewane rezultaty podejmowanych przez nas działań projektowych. Chcieliśmy dać sobie okazję do namysłu nad kulturą i codzienną praktyką akademicką, służącą dobremu kształceniu na UEK. 

Pożywką owej refleksji miała być nie tylko analiza stanu faktycznego, ale też obserwacja rozwiązań stosowanych w innych ośrodkach akademickich. Celem zaś – przygotowanie dobrych lub przynajmniej dyskutowalnych propozycji dla naszego uniwersytetu. Z tego powodu zaplanowaliśmy i podjęliśmy się przeprowadzenia 3 badań naukowych – badania jakościowego w wytypowanych uczelniach w Polsce i zagranicą, badania sondażowego w grupie polskich publicznych uczelni ekonomicznych oraz zwiadu badawczego na UEK.

1. Badanie metodą indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI)
Badanie miało na celu analizę 4 obszarów funkcjonowania uczelni, uznanych za kluczowe dla jakości kształcenia w kilkunastu, wytypowanych wcześniej ośrodkach akademickich w Polsce oraz Europie. W okresie od listopada 2022 do czerwca 2023 zaplanowano i zrealizowano 17 służących temu celowi krótkich wizyt studyjnych (więcej na stronie Współpraca). Bezpośrednim powodem badania było stworzenie benchmarku dla opracowanych zmian modernizacyjnych dla UEK. Dane do analizy zebrano w oparciu o autorskie narzędzia badawcze, a pytania w nich zawarte można streścić następująco:

    • Jak należy rozumieć jakość kształcenia w szkole wyższej?
    • Jakie są instytucjonalne czynniki sukcesu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia?
    • Jakie są dobre praktyki w zakresie zapewniania dobrych warunków kształcenia w szkole wyższej?

    • Jakie stosuje się metody zarządzania kompetencjami zawodowymi nauczycieli akademickich?
    • Jakie stosuje się metody pomiaru kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich?
    • Jakie stosuje się metody oceny pracy nauczycieli akademickich?
    • Jakie stosuje się metody motywowania nauczycieli akademickich do rozwoju i pracy?

    • Jak należy rozumieć tutoring akademicki?
    • Jakie stosuje się ramy instytucjonalne dla jego efektywnej realizacji?
    • W jaki sposób przygotowuje się nauczycieli akademickich do roli tutora akademickiego?

    • Jak należy rozumieć e-learning akademicki?
    • Jakie istnieją modele organizacji zdalnego kształcenia w szkole wyższej?
    • W jaki sposób kształci się kompetencje cyfrowe nauczycieli akademickich?

mgr Kamila Pilch oraz Prof. dr hab. Marek Ćwiklicki

Katedra Zarządzania Organizacjami Publicznymi UEK Kraków

dr hab. Katarzyna Sanak-Kosmowska Prof. UEK

Katedra Marketingu UEK Kraków

2. Badanie sondażowe metodą CAWI/CATI w polskich publicznych uczelniach ekonomicznych

Badaniem objęci zostali pracownicy badawczo-dydaktyczni i dydaktyczni z 5 publicznych uczelni, dla których liczba N wyniosła 817 (co stanowiło ≥ 30% badanej populacji). Wyodrębniono z niej grupę N = 152 dla UEK, która stały się przedmiotem odrębnej, pogłębionej analizy. Badanie przeprowadzono w lipcu 2023 przy bardzo dobrej współpracy z Centrum Badań i Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

dr hab. Magdalena Jelonek Prof. UEK

Katedra Socjologii UEK Kraków

dr hab. Magdalena Jelonek Prof. UEK

Katedra Socjologii UEK Kraków

3. Tzw. fokusy (FGI)

Dwa zespoły eksperckie (więcej: Zespoły i rezultaty) dla celów własnych analiz przeprowadziły badania metodą zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) w grupie 66 nauczycieli akademickich UEK (w 10 grupach fokusowych). W przypadku badań prowadzonych w grupie tutorów akademickich przedmiotem badania były następujące tematy:

  • Jak należy rozumieć tutoring akademicki na UEK?

  • Jaka jest rola tutoringu na UEK – cele i korzyści?

  • Jakie są potrzeby tutorów akademickich i jakie powinny być standardy przygotowania ich do pełnienia tej roli?

  • Jakie są zadania tutora akademickiego, narzędzia oraz jak powinna być przeprowadzana ewaluacja pracy tutorantów?

  • Jak należy oceniać pracę tutorów akademickich i jakie są perspektywy ich rozwoju?

  • Jakie powinny być formalno-organizacyjne ramy tutoringu na UEK?

W trakcie wywiadów z nauczycielami prowadzącymi e-zajęcia (o zróżnicowanym poziomie doświadczenia) skoncentrowano się na 3 kluczowych, zdaniem zespołu eksperckiego, kwestiach:

  • Co należy zrobić, aby e-learning na UEK był lepiej dostosowany do potrzeb studentów i nauczycieli?

  • Dlaczego inne osoby z katedry lub zespołu dydaktycznego nie są tak bardzo zainteresowane prowadzeniem zajęć przez Internet?

  • Jak bardzo rewolucyjne zmiany należy wprowadzić na UEK?

Projekt finansowany w ramach projektu pozakonkursowego pn. „Doskonałość dydaktyczna uczelni” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (numer wniosku o dofinansowanie POWR.03.04.00-00-P023/21)