Ułatwienia dostępu
Największym zasobem każdej organizacji i każdego projektu są ludzie. Nie inaczej było i w naszym przypadku. Projekt stworzyło i nadało właściwy kształt ostatecznym wynikom 26 osób, przedstawicieli kadry kierowniczej UEK, nauczycieli akademickich oraz administracji uniwersyteckiej. Utworzyli 4 zespoły eksperckie oraz 2 zespoły analityczne. Celem tych pierwszych była ocena zastanego stanu rzeczy w 4 różnych, uznanych za kluczowe dla kształcenia akademickiego na wysokim poziomie, obszarach funkcjonowania uniwersytetu – procedurach zapewniania jakości kształcenia, rozwoju zawodowym nauczycieli akademickich oraz tutoringu i e-learningu akademickim. W następnym kroku zespoły przygotowały propozycje zmian mających na celu ich udoskonalenie. Z kolei dwa zespoły analityczne były odpowiedzialne za opracowanie i analizę danych, zebranych podczas dwóch dużych badań naukowych.
Ten zespół miał najtrudniejsze zadanie – analizę mocnych i słabych stron wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia na UEK oraz opracowanie zmian, które poprawią jego funkcjonowanie.
Ostatecznym rezultatem prac zespołu nie był jednak postulat jego głębokiej modyfikacji, lecz zwrócenie uwagi społeczności akademickiej UEK, w których miejscach nie działa on dobrze. Było to możliwe, dzięki określeniu minimalnych założeń i oczekiwań względem docelowego modelu systemu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia. Do najbardziej konkretnych efektów pracy zespołu należy opracowanie rozwiązań, których celem jest zwiększenie efektywności systemu i partycypacji wszystkich jego interesariuszy (studentów, nauczycieli akademickich oraz administracji uniwersyteckiej), tj.:
Zidentyfikowano także pozostałe pomysły, mające na celu poprawę funkcjonowania dydaktyki na UEK, nad którymi pracują aktualnie inne zespoły i gremia uczelniane.
Oba zagadnienia, tj. ocena obecnie funkcjonującego systemu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia oraz propozycje na przyszłość, znalazły swój wyraz w dwóch raportach końcowych, których autorami są osoby o wysokich kompetencjach w przedmiotowym zakresie, wchodzące w skład zespołu: Prof. UEK, dr hab. Magdalena Jelonek (jako przewodnicząca), Dr Bartłomiej Biga, Prof. UEK, dr hab. Renata Seweryn, Mgr Anna K. Stanisławska-Mischke oraz Prof. UEK, dr hab. Małgorzata Tyrańska.
Na różnych etapach pracy jako konsultanci i recenzenci zespół wspierali Prof. dr hab. Janina Filek, filozofka i etyczka, b. prorektor ds. komunikacji i współpracy oraz ds. kształcenia i studentów UEK (w latach 2016–2020) oraz Prof. UEK, dr hab., prof. UEK Marcin Zawicki, specjalista w dziedzinie nauk o polityce publicznej i administracji publicznej oraz zarządzania publicznego, współautor metody Planowania Rozwoju Instytucjonalnego (PRI); dziekan Kolegium Gospodarki i Administracji UEK, a także kierownicy pozostałych zespołów eksperckich.
Zadaniem zespołu było opracowanie narzędzi diagnozy kompetencji i potrzeb rozwojowych nauczycieli akademickich, lepszego zarządzania ich potencjałem oraz przygotowanie propozycji działań wspierających motywację kadry.
Zespół sformowano z pracowników Instytutu, których kompetencje oparte są o pracę w wewnętrznych gremiach opiniotwórczych i związanych z dbałością o jakość dydaktyki akademickiej, a także mających doświadczenie międzynarodowe w tym obszarze. W jego skład weszli: dr inż. Małgorzata Miśniakiewicz (jako przewodnicząca), Prof. UEK, dr inż. hab. Joanna Dziadkowiec, dr inż. Ewa Pyrzyńska, Prof. UEK, dr hab. Renata Salerno-Kochan oraz dr inż. Paweł Turek.
W trakcie kilkumiesięcznej pracy zespół:
Nie kończąc na pracy analitycznej, zespół ma w zanadrzu wiele pomysłów na wdrożenie konkretnych działań, poprawiających warunki pracy nauczycieli akademickich w Instytucie, zwiększających także ich zaangażowanie w pracę dydaktyczną oraz rozwój zawodowy. Jeszcze o nich usłyszymy!
W skład zespołu weszli pomysłodawcy oraz twórcy programów tutorskich na UEK, osoby z dużym doświadczeniem międzynarodowym oraz ci, którzy ten rodzaj edukacji planują rozwijać na kolejnych kierunkach studiów w UEK:
dr Agnieszka Żur (jako przewodnicząca), Prof. dr hab. Marek Ćwiklicki, dr Łukasz Danel, dr Jakub Kwaśny oraz dr inż. Małgorzata Miśniakieiwcz.
Zespół:
Zespół postawił sobie dwa ambitne cele, częściowo z pewnością zrealizowane w ramach projektu.
Należały do nich:
Zespół został sformowany z osób posiadających dobrą znajomość aktualnego modelu e-learningu akademickiego na UEK, wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w innych uczelniach, a także biegłe umiejętności posługiwania się technologiami cyfrowymi. W jego skład weszli: Mgr Aneta Powroźnik (jako przewodnicząca), Mgr Anna K. Stanisławska-Mischke, Prof. UEK, dr hab. Grzegorz Wałęga, oraz Prof. UEK, dr hab. Sławomir Wawak.
W trakcie swoje pracy zespół zgodnie z planem, po dokonaniu oceny aktualnego modelu e-learningu akademickiego w aspekcie jego założeń organizacyjnych oraz słabości i mocnych stron (w oparciu o analizę SWOT) oraz przeglądu rozwiązań w zakresie e-learningu akademickiego na podstawie wykonanych w ramach projektu badań studyjnych w uczelniach polskich i zagranicznych, zaplanował, zorganizował oraz przeprowadził 4 zogniskowane wywiady grupowe (FGI), w których uczestniczyło 26 nauczycieli akademickich UEK o różnym stażu w prowadzeniu formalnie ujętych e-zajęć w formule Blended Learning (od 2009 roku).
Na tej podstawie:
Projekt finansowany w ramach projektu pozakonkursowego pn. „Doskonałość dydaktyczna uczelni” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (numer wniosku o dofinansowanie POWR.03.04.00-00-P023/21)